The ear is a frequently used motif in the visual arts, whether in the work of Jan Vermeer (1632-1675), Hieronymus Bosch (1450-1516), Salvador Dali (1904-1989), Meret Oppenheim (1913-1985) or Martin Kippenberger (1953-1997). The latter did not want to "cut off an ear every day", an allusion that serves the clichéd image of the artist as a tortured genius - and thus also refers to the most famous painter of Post-Impressionism, Vincent van Gogh (1853-1890).

Julia Bornefeld's (*1963) sculpture "sentire" (2020) - Italian for "feeling" - is a successful intervention in public space that may be reminiscent of the human organ, but retains something alien due to its location. Looking at this bronze object is not about understanding, but about an emotional appeal. Bornefeld's "Ear" is the second installation of this sensory organ by an artist in public space in Innsbruck, alongside Isa Genzken's (*1948) photographic reproduction (2002) on the town hall.


Exterior façade of the Ferdinandeum

Text translated with DeepL

Einwilligung

Durch das „Akzeptieren“ willige ich ausdrücklich in die Drittlandübermittlung meiner technischen Informationen (insb. IP-Adresse) ein, damit der Inhalt dargestellt werden kann. Ich nehme zur Kenntnis, dass in den USA kein ausreichendes Datenschutzniveau vorliegt und das Risiko besteht, dass unter anderem US-Behörden auf meine Daten zugreifen könnten und dagegen kein ausreichender Rechtschutz besteht. Nähere Informationen und die Möglichkeit zum Widerruf meiner Einwilligung finde ich in der Datenschutzerklärung.